Veel gestelde vragen over de Kerst-drive through in Hollands Kroon
Wat is Boeren en tuinders pakken uit? Boeren en tuinders pakken uit is een initiatief van onder meer LTO Noord, waarbij door heel Nederland heen in de kerstperiode heel veel activiteiten worden georganiseerd. Verlichte trekkeroptochten, verlichte boerderijenroutes en streekproductenroutes met alle variaties daar weer tussen in. Boeren en tuinders brengen licht in de donkere dagen voor kerst en doordat we het met zijn allen doen, gaan we als een échte sneeuwbal door héél Nederland heen. Alle activiteiten worden gebundeld onder www.boerenentuinderspakkenuit.nl.
Wat is LTO Noord Hollands Kroon LTO Noord is een belangenorganisatie voor ondernemers in de agrarische sector. De grootste werkgeversorganisatie van Nederland! Ruim de helft van de boeren, tuinders, kwekers en telers zijn lid. Hollands Kroon is vervolgens de lokale afdeling. Wij gaan voor de ondernemers gesprekken aan met gemeenten, waterschappen, provincies, overheden, staatsbosbeheer, ga alle partijen maar langs. Ook is er per sector een groep, als melkveehouderij, akkerbouw en vollegrondsgroenten en bloembollen (KAVB). Welke koers we moeten varen in die gesprekken vragen we aan de leden en de resultaten koppelen we weer terug in bijvoorbeeld nieuwsbrieven en praatavonden.
Welke routes worden er in Hollands Kroon georganiseerd? Hollands Kroon is heel groot. Op 1 na grootste gemeente van Nederland zelfs. Om dat hele gebied te bedekken organiseren we jaarlijks 4 routes, één in elke oude gemeente. Dit is elk jaar een kerst-drive-through, waarbij per route 7/8 bedrijven meedoen waar allerlei producten opgehaald worden. Met een volle kofferbak boordenvol producten van onze eigen ondernemers als resultaat!
Wanneer start de kaartverkoop? Kaartverkoop start begin december. Houdt deze website en vooral social media in de gaten. Voor vrienden en familie van deelnemende bedrijven hebben we eerst een early-bird verkoopmoment waarna de kaarten echt online gaan.
Ik heb wel een kaartje gekocht, kan de afschrijving ook zien bij de bank maar kan mijn kaartje nergens vinden. Wat nu? Geen zorgen, dit gebeurt vaker. Vaker dan ons lief is in elk geval. In 9 van de 10 gevallen staat je kaartje bij de spam of ongewenste email. Is dat niet het geval? Mail ons dan even via [email protected]. Vermeld in je mail de route en het tijdstip dat je geboekt hebt en voeg een betaalbevestiging toe. Wij kunnen dan een nieuwe bevestiging voor je maken.
Is het bedrag per deelnemer of per auto? Het bedrag dat je betaald is per auto. Hiervoor krijg je een kofferbak vol met producten en een aantal proeverijen. Wat je precies aangeboden krijgt op je route staat vermeld op de pagina waar je je kaartje koopt.
Wordt de kerst-Drive-Through ook op meerdere avonden georganiseerd? Nee, we pakken 1 avond uit en dat is het. 250 kaarten per route, 4 routes maakt 1000 deelnemende auto’s. Voor ons als agrarisch ondernemers is dat prachtig zat.
Kan ik ook meerdere pakketten kopen per auto? Nee, dat kan niet. Het is voor ons logistiek net mogelijk om 2 pakketten per auto te verdelen. Dit moet dan bij alle tussenliggende bedrijven maar net goed gaan, is veel ste foutgevoelig voor ons. Wil je meerdere pakketten? Koop 2 kaartjes en ga met 2 auto’s rijden. Opa’s en oma’s vinden het heel gezellig om uitgenodigd te worden en te delen in de buit.
Ik heb een kaartje gekocht voor de verkeerde route, wat nu? Wat we kunnen doen hangt een beetje van het moment af waarop je er achter komt dat het mis is gegaan. Hebben we nog heel veel tijd voor het evenement, wat minimaal 2 weken is, dan kunnen we je kaart nog weer online zetten en het geld retourneren. We doen dit liever niet, zeggen we gelijk. We zijn gewoon niet zo professioneel en geautomatiseerd. Onze penningmeester is fantastisch goed met cijfers maar niet met computers. Als het even kan vragen we je om het kaartje zelf door te verkopen.
Ik heb een kaartje gekocht maar kan toch niet, wat nu? Probeer je kaartje zelf door te verkopen of, volledig in de kerstgedachte, geef hem door aan een naaste. We zijn gewoon niet zo professioneel en geautomatiseerd dat wij kaarten retour kunnen nemen. Onze penningmeester is fantastisch goed met cijfers maar niet met computers. Als het even kan vragen we je om het kaartje zelf door te verkopen.
Is er een reservelijst voor kaartjes? Nee, we houden geen reservelijst bij. Wanneer deelnemers kaarten verkopen zullen ze dit via facebook doen. Wat we zien gebeurt dit meestal op en onder berichten van onszelf, houdt dat dus goed in de gaten.
Kan ik ook 2 routes rijden op een avond? Nee, dat adviseren wij niet. Wat nu wanneer je op de eerste route vertraging oploopt en in de knel komt met de tweede?
Waar vind ik de route? In de bevestigingsmail staat een link opgenomen naar een speciale internetpagina. Deze internetpagina geeft je een overzicht van de deelnemende bedrijven én een link naar een google-maps kaartje met de route. De route wordt bij het startpunt ook als print uitgedeeld. Mocht je de route niet goed kunnen volgen kan je altijd van adres naar adres rijden.
Waar is het startpunt? In de bevestigingsmail staat een link opgenomen naar een speciale internetpagina. Het eerste bedrijf dat genoemd wordt is het startpunt. De adressen van de bedrijven staan erbij gemeld.
Wat moet ik laten zien onderweg? Bij het startpunt wordt je gevraagd om je bevestigingsmail te laten zien. Op het opgegeven tijdvak mag je gaan beginnen aan de route. Bij sommige mailboxen blijft mail 2 weken op je telefoon zichtbaar en daarna alleen nog op je vaste pc/laptop of webmail. Tip, maak een screenshot van je bevestiging, dan kan je hem goed terugvinden.
Hoe werkt de stempelkaart? Bij het beginpunt krijg je na controle van je bevestigingsmail een stempelkaart uitgedeeld. Bij ieder bedrijf staat een gastheer/ vrouw, of gastboer/ boerin klaar om jullie stempelkaart af te strepen waarna je het erf op kunt rijden en het product uitgedeeld krijgt.
Kan ik ook buiten het tijdvak starten? Nee, dat kan niet. Het is voor iedereen prettig wanneer we het aantal deelnemers goed over de avond verdelen, dat scheelt filevorming later. Is er een probleem waardoor je niet op het opgegeven tijdstip kunt starten? Neem dan even contact met ons op via [email protected].
Welke route is het mooiste? Wij hebben 4 drive through-routes door Hollands Kroon. Wat zo mooi is aan onze gemeente is dat die zo ontzettend divers is, elk gebied is anders. Geen andere gemeente heeft zoveel agrarische disciplines in zich, op zulke professionele wijze, als Hollands Kroon. We noemen onszelf niet voor niets de Agrarisch Hoofdstad van Nederland. Elke route is dus anders. De ene route neemt me mee door akkerbouwschuren, de andere meer door stallen van veehouderijbedrijven. In andere gebieden lenen de erven zich minder goed ervoor om over het bedrijf te rijden, daar rijd je langs het bedrijf en krijg je daar wat uitgedeeld. Of zelfs, je rijdt over een visserijhaven. Er is geen enkele route mooier of beter dan de andere, elk gebied heeft zijn eigen specifieke karakter. Laat je verassen!
Zijn de routes elk jaar hetzelfde? We vragen elk jaar welke ondernemers mee willen doen. Soms blijkt dat er veel dezelfde bedrijven bij zitten als het jaar ervoor, soms zijn het helemaal nieuwe ondernemers. Op de pagina waar je je kaart koopt zie je een omschrijving van de bedrijven, daaraan kan je zien of het nieuwe bedrijven zijn of niet. We streven ernaar om elk jaar nieuwe, diverse, afwisselende routes te maken voor jullie. Maar ook al is de route hetzelfde als het jaar ervoor, reken er maar op dat de ondernemers op die route hun best doen jullie te verassen!
Ik moest een half uur/uur wachten op de route. Klacht! Lieve mensen, bedenk jullie dat wij agrarisch ondernemers zijn en geen evenementenbureau. We vinden het prachtig om jullie met 1000en tegelijk een mooie avond te bezorgen. We denken dat we alles goed uitgedacht en verdeeld hebben. Maar dan komt de praktijk. Wat nu wanneer er een frituurpan halverwege de avond uitvalt. Of het verkopen op het eigen erf blijkt toch meer tijd te kosten dan verwacht. Of er zijn meer deelnemers met vragen onderweg dan we van te voren hadden voorzien. Dan loop je zomaar op in de tijd. Sta je ergens vast? Zet eerst de kerst-muziek maar even luider en maak pret in de auto. Is het echt vervelend? Meld het dan vooral even bij ons. We proberen tijdens de rit ook bij te sturen en de boel te bespoedigen. Maar net als in een echte file valt dat niet mee tijdens het evenement zelf. Er zit niets anders op; maak pret!
Wat krijg ik uitgedeeld op de route? De prijs die jullie per auto betalen gaat helemaal op aan producten op de route. Wat je krijgt uitgedeeld staat vermeld op de pagina waar je je kaartje koopt en is echt onwijs veel waar voor jullie geld. Deelnemende bedrijven krijgen niet betaald voor hun uren aan voorbereiding, tijdens de avond zelf of kerstverlichting. Maar wij vinden het zo leuk om jullie te ontvangen dat we dit heel graag doen. Veel ondernemers bedenken er ook nog een proeverij bij van wat lekkers. Dit is geen complete maaltijd maar wel net even lekker. Denk aan een kop chocolademelk, een pannenkoek, een patatje of een soepje.
Levert de ‘zoek ze alle 10’ voor de kinderen nog een prijs op? Nee, de actie waarbij kinderen emoticons kunnen zoeken onderweg is enkel als tijdverdrijf bedoeld en levert geen prijs op.
Hoe doe ik mee aan de verkleedprijs? Natuurlijk wil jij ook kans maken op die heerlijke ijstaart van de Wieringer! Wat je moet doen is eenvoudig; maak er wat moois van! Wij als ondernemers pakken uit, hoe leuk is het wanneer jullie als deelnemers dat ook doen. Kerstversiering in/op/om de auto, ingerichte kofferbakken en kerstoutfits, wij staan er klaar voor om van jullie te genieten! Op iedere route is iemand aanwezig die de kansmakers op de foto zet en jullie contactgegevens vraagt.
Ik heb een probleem onderweg Bel ons vooral! We hebben een speciaal telefoonnummer beschikbaar de hele avond die jullie kunnen bellen voor vragen over de route, over producten, of om ons een enorme hoeveelheid complimenten en foto’s te sturen. Dit nummer staat ook op de route-flyer. Vinden we allemaal leuk.